Forum www.pdk08.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Monte Carlo - Monaco

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pdk08.fora.pl Strona Główna -> Tory F1
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szczypa
Administrator



Dołączył: 18 Paź 2008
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Nie 10:14, 26 Paź 2008    Temat postu: Monte Carlo - Monaco

Grand Prix Monaco raz w roku ściąga najbogatszych ludzi świata w jedno miejsce. Wyścig odbywa się na ulicach tego luksusowego miasta i należy do najbardziej tradycyjnych wyścigów w kalendarzu.

Tor wije się wąskimi ulicami począwszy od zakrętu St. Devote, w górę ku Casino, aby następnie gwałtownie zacząć opadać w kierunku Mirabeau i serpentynie Loews. Kolejnym charakterystycznym miejscem jest Tunel, w którym bolidy osiągają prędkości rzędu 300 km/h! Jest to jeden z tych torów, na którym wyprzedzanie jest praktycznie niemożliwe. Najdogodniejszym miejscem do tego jest szykana znajdująca się kilkaset metrów za Tunelem, jednak aby zdecydować się na manewr potrzeba ogromnej pewności siebie i odwagi.


Za szykaną rozpoczyna się część portowa toru składająca się z ultra szybkiego lewego zakrętu Tabac pokonywanego na trzecim biegu z prędkością około 170 km/h - w 2005 roku Ralf Schumacher pokazał jak nie należy go przejeżdżać, kompletnie demolując swoją Toyotę, co doprowadziło do zatrzymania treningu.


Kolejna jest szykana Piscine brana na pełnym gazie z prędkością około 220 km/h, za którą znajduje się kolejna dużo wolniejsza. Kolejnym zakrętem jest bardzo wolny La Rascasse i Anthony Noghes, który wyprowadza kierowców na linię Start-Meta.

Pierwszy wyścig na ulicach księstwa Monaco odbył się już w 1929 roku, jednak pierwsza impreza należąca do kalendarza Formuły 1 odbyła się w 1950 roku i została wygrana przez legendarnego Juana Manuela Fangio.

Wyścig w 1956 roku został wygrany przez Sterlinga Mossa, który rok później uległ wypadkowi na szykanie za Tunelem czym podarował zwycięstwo Fangio. Moss był jednym z najsilniejszych kierowców w tamtych czasach i jedno z jego najznamienitszych zwycięstw miało miejsce w 1961 roku, kiedy powstrzymał wściekle atakujące bolidy Ferrari.

Wyścig w 1994 roku był pierwszym wyścigiem po tragicznej śmierci Ayrtona Senny. Został on wygrany przez Michaela Schumachera, podobnie jak wyścig w 1995 roku. Grand Prix Monaco w 1996 roku zostało niespodziewanie wygrane przez Oliviera Panisa z zespołu Prost - wyścig rozgrywany w ekstremalnych warunkach pogodowych ukończyło tylko siedmiu kierowców!

Rok później znowu padało. Tym razem Michael Schumacher kolejny raz pokazał, że jest królem deszczu prawie dublując całą stawke!

Mika Hakkinnen triumfował w 1998 roku, rok później swoje kolejne zwycięstwo w Monaco odniósł Michael Schumacher. W 2000 roku na najwyższym stopniu podium stanął David Coulthard, który miał mniej szczęścia rok później, gdy tuż przed startem zgasł mu silnik przez co musiał startować z samego końca stawki. Wyścig ten pokazał jak ciężko jest wyprzedzać w Monaco - Szkot przez większość wyścigu był blokowany przez Enrique Bernoldiego z ekipy Arrows mimo, że był 3 seksundy szybszy. Wyścig ten padł łupem Schumachera, jednak rok później Coulthard odzyskał koronę króla Monaco.

W 2003 roku miał miejsce niewątpliwie jeden z najbardziej zaciętych wyścigów w historii. Po niesamowitej walce triumfował Juan Pablo Montoya w Willamsie, który minął metę 0.6s przed Kimim Raikkonenem i 1.7s przed Michaelem Schumacherem!

W 2004 roku swoje pierwsze zwycięstwo w Monaco odniósł Jarno Trulli, finiszując tylko 0.4s przed Jensonem Buttonem w Hondzie. Przez większą część wyścigu prowadził Michael Schumacher, jednak podczas okresu neutralizacji jadąc za samochodem bezpieczeństwa został wyeliminowany przez Kolumbijczyka Montoyę. W roku następnym Kimi Raikkonen ukończył wyścig jako pierwszy przed dwoma kierowcami Williamsa - Nickiem Heidfeldem i Markiem Webberem.

W 2006 wydawało się, że Michael Schumacher nie da szans rywalom, jednak po incydencie w kwalifikacjach, gdy "zaparkował" wóz przed restauracją La Rascasse został zdyskwalifikowany i musiał startować z ostatniej pozycji. Niemiec oddał na złotej tacy zwycięstwo i ważne punkty głównemu rywalowi - Fernando Alonso, jednak sam w wyścigu zrehabilitował się i w iście mistrzowskim stylu z 22 miejsca wspiął się na doskonałe piąte.

Historia toru Monaco jest zdecydowanie zbyt barwna i obszerna, aby opisać każdy z wyścigów choćby nawet w kilku krótkich zdaniach. Niewątpliwie zajmuje on szczególne miejsce w sercu każdego kibica z wielu różnych powodów. Jest to jeden z niewielu torów gdzie główną role nie gra bolid, a kierowca i jego umiejętności.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pdk08.fora.pl Strona Główna -> Tory F1 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1